Maksimisykkeillä Herttoniemen portaissa.

Herttoniemessä Mäyrätien päässä upeiden maisemien äärellä sijaitsee puiset portaat. Kallioilta on upeat näkymät Helsingin keskustan yli auringon laskuun. Sen lisäksi siellä on ihmisen hyvä hengästyä!

Porrastreenillä kohti kuntohuippua

Porrasvedot ja mäkivedot yleensäkin ovat hyväkuntoiselle erinomainen tapa lähellä maksimisykettä tapahtuvaan harjoitteluun. Portaiden kulman jyrkentyminen sekä askelmakorkeuden kasvu lisäävät haastetta. Ilman hyvää kuntopohjaa kovia intervallitreenejä ei kannata ainakaan viikoittain tehdä. Järkevästi tehtynä mäkivedot ja tiukemmat intervallit tukevat hyvin niin juoksijan kuin vaikka kilpapyöräilijän perusharjoittelua. Maastopyöräilyn osalta teen itse intervalliharjoituskertoja 1-3 kuukaudessa.

Maksimisykeharjoittelu

Intervalliharjoittelun kovimmat sykkeet saadaan irti esimerkiksi jyrkissä portaissa. Lähellä maksimisykkettä tapahtuva harjoittelu parantaa kropan maitohaponsietokykyä. Se parantaa myös lajitekniikkaa silloin, kun mennään täysillä. Esimerkkinä voidaan käyttää maastopyöräilyä erittäin juurakkoisessa ylämäessä.

Veditpä Herttoniemenportaita tai juosten rinnettä on olennaista palautuminen. Intervalliharjoittelun logiikka perustuu siihen, että pystyt palautusjaksojen aikana pudottamaan sykkeet PK- eli peruskestävyysalueelle. Mitä paremmin olet intervallitreenisi hoitanut, sitä nopeammin sykkeet halutulle alueelle putoavat. Mahdollisten kisojen lähestyessä intervallien pituus onkin hyvä mallata kisasuorituksen mäkien tai vaikka erän pituuksien mukaisiksi. Hyvä ja rakentava harjoittelu tukee valittua lajia ja on siten lajityypillistä.

Ne Herttoniemen portaat

Oma harjoitteluni portaissa alkoi reilu vuosi sitten juosten. Viisi kertaa vajaassa minuutissa juosten ylös ja kotiin. Rankkuus varsinkin ensimmäisellä kerralla tuli yllätyksenä. Olo illalla oli sen mukainen. Järkiperäistin vetojen ja tauotuksen rakennetta.

"Pidentämällä peruskuntosykkeillä palautumisen aikaa saa itse porrrasvetoihin enemmän tehoja. "

Aktiivinen palautuminen kevyesti juosten kotiin käynnistää palautumisen ja mahdollistaa jo seuraavana päivänä kevyemmät treenit.

Suosittelen Herttoniemen kallioita ja portaita paitsi hikoiluun niin myös maisemien katseluun ja fiilistelyyn. Alueella kulkee myös erinomaiset ja haastavat mastopyöräilypolut. Stadin paikkasivut Hertsikan portaille löytyy täältä.

Lue lisää sykealueista.

Peruskuntoharjoittelu case maastopyöräily löytyy täältä.

Lue lisää tasannevaiheesta, jolloin kehitystä ei tapahtdu.