Kokemuksia sykevälivaihteluteknologian käytöstä personal trainingissä.

Hyvä fysioterapeutti ja personal trainer seuraa ja sparraa myös asiakkaan palautumista! Tavoiteltu ja kehittymisen mahdollistava superkompensaatio perustuu isolti laadukkaaseen palautumiseen.

Sykevälivaihteluteknologia mahdollistaa keskushermoston kuormittuneisuuden seurannan reaaliaikaisesti. Hieman yksinkertaistettuna voidaan siis todeta, että:

Tiedät milloin homma menee palautumisen osalta överiksi, vaikka et niin tuntisikaan.

Lihas kasvaa levossa. Levossa kasvaa myös koko paketti -ihminen. Kasvua tapahtuu myös henkisesti. Ilman palautumiseen panostamista fyysisten harjoitteiden tavoiteltu vaikutus nollautuu. Itse asiassa se muuttuu miinusmerkkikseksi. Hyvä esimerkki ilmiöstä on ylikunto. Kuntosi romahtaa vaikka treenaat sata lasissa.

Arkea kuntoutuksessa

Fysioterapeuttina olen päässyt mukaan Firstbeatin sykevälivaihtelumittauksiin. Prosessi oli muutama vuosi sitten vielä hieman hankala. Sen tulema, eli raportti omasta palautumisestani, oli paljon puhuva. Sykevälivaihtelu havainnollisti erinomaisesti, miten esimerkiksi alkoholi vaikuttaa uneen. Testasin kahdella isohkolla lasilla alkoholin ihanan relaksoivaa vaikutusta. Uni tuli mutta en palautunut. Palauttavan unen alku siirtyi reilulla kolmella tunnilla.

"Unen palauttava vaihe siirtyi kolmella tunnilla"

Personal trainer, jolla on fysioterapeutin koulutus, on juuri oikea henkilö hyödyntämään sykevälivaihteluteknologiaa harjoittelun kuormittavuuden seurannassa. Aihepiiriin paneudutaan jo ammattikorkeakouluopintojen aikana ja viimeisen vuoden aikana siihen on saatu myös helppokäyttöisiä työkaluja yrittäjien käytettäväksi. Yksi ensimmäisiä HRV:n (sykevälivaihtelu) hyödyntäjiä helppokäyttöisenä rannekkeena on Garmin Vivosmart3.

Teknologia apuna harjoittelun seurannassa

Ranneke ottaa 24/7 datan ranteesta ilman erillisiä antureita. Sen näytöltä on helppo seurata omaa kuormittuneisuuttaaan reaaliaikaisesti. Oma tulokseni on tätä kirjoittaessani lievästi koholla. Eli vielä ollaan stressin alimmassa neljänneksessä. Sykevälivaihteluteknologia mahdollistaa palautumisen ohjelmoinnin ottamisen mukaan harjoitteluohjelmaan myös seurannan osalta. Asiakas voi raportoida sekä fiiliksiä, että mittaustuloksia. Hän oppii liittämään tietyt tuntemukset kiihtyneisyyteen ja toisaalta tietää, miltä ja milloin palautuminen kesken päivän tuntuu. Oikein tervetullut lisä harjoittelun ohjelmointiin sekä seurantaan.

Jos koet palautumisen haasteeksi, niin nyt sen mittaamiseen on laadukkaita työkaluja. Omat fiilikset ovat edelleen in. Teknologialle on myös paikkansa. Yhdessä ne toimivat hienosti:) Itse hyödynnän Vivo Smarttia ja sykemittaria yleensä Herttoniemen porrastreeneissä sekä eritoten niiden jälkeisen palautumisen seurannassa. Kovemman intervallisuorituksen jälkeen menee parikin päivää ennen kuin mies on valmis uuteen kovempaan treeniin.