Onnistu laihdutuksessa!

Laihdutuksessa on kyse painonhallinnasta. Kyse on siis siitä, että liikaa painoa saadaan pois rasvakudoksesta lihaskato minimoiden. Kyse on myös pitkäkestoisesta prosessista ei projektista. Laihduttamisen pitää pääsääntöisesti tuntua mukavalta tai ainakin siedettävältä.

Painonhallinnasta tulee järkevästi toteutettuna osa elämää. Teet pieniä fiksuja valintoja niin syömisen, juomisen kuin liikkumisenkin suhteen. Homma maistuu ja prosessi kestää. Lopulta painonhallinta on osa arkea ja oikeastaan koko termin voi unohtaa. Elät terveesti kulloisenkin elämäntilanteen mukaisesti kestävällä tavalla.

Resepti laihdutuksessa onnistumiseen

Vuodesta 2009 lähtien Innosta personal trainereiden asiakkaina on ollut kymmeniä laihduttajia. Tuloksia on syntynyt ja porukan vaatekaappi mennyt uusiksi.

Mikä on menestysreseptimme? Kyse on laihduttajan:

  • motivoinnista,
  • osallistamisesta,
  • sitouttamisesta

Kyse on myös siitä, että painon pudottaja oppii erityisesti tiedollisesti kulloistakin tavoitetta palvelevasta ravitsemuksesta, liikunnasta sekä palautumisesta.

Laihduttajan lähtötilanteen kartoitus:

Laihdutuksessa tavoite on pudottaa painoa ja saavuttaa tavoitepaino. Lähtötilanteen kartoituksella selvitetään, mistä tilanteesta tavoitetta kohti lähdetään pyrkimään. Laihduttajan kohdalla selvitetään esimerkiksi:

  • WHR (waist-hip-ratio)
  • Verenpaine
  • Ruokailutottumukset ruokapäiväkirjan avulla
  • Liikuntatavat, niiden kuormittavuus sekä määrä
  • Elämäntilanne ja mahdolliset sairaudet yms.

Painonpudottajan oma haave:

Kun tietyt mittaukset on tehty, määritetään laihduttajan oma tavoite. Joku pudottaa painoa nyrkkeilyotteluun; toinen verenpainetta laskeakseen. Yleisin Innosta personal trainer -palveluiden käyttäjä on elämäntaparemonttia tekevä jonkin verran liikkuva nainen.

Olipa oma haave mikä tahansa, on tavoite ja sitä palvelevat ravitsemukselliset ja liikunnalliset keinot sovitettava omaan elämäntilanteeseen. Tavoite on hallita painoa ei olla painonhallinta-agendan hallitsema.

Resurssit panostaa vs. haaveen saavuttamisen edellyttämä työmäärä:

Kun oma haave ja tavoite on selvillä, ja alkutestit on tehty alkaa toteutus. Innosta personal trainer suunnittelee yhdessä asiakkaan kanssa viikko- ja kuukausiohjelmat. Osallistamalla painonpudottaja itse ohjelmien suunnitteluun saadaan riittävän realistinen kuva omien resurssien ja vaaditun työmäärän yhteismäärästä.

Laihduttajan ravitsemus:

Ruokapäiväkirja toimii edelleen hyvin. Alle 1200Kcal päiväkalorimääriä ei Innostan asiakkailla nähdä. Ei ainakaan meidän tekeminä. Meillä painonpudotusta tukee myös monipuolinen liikunnallinen harjoittelu. Ravitsemus sidotaan tukemaan paitsi laihtumista niin myös lihaskadon minimointia. Runsaasti kasviksia, kalaa ja esimerkiksi kanaa sekä pastaa ja riisiä varsinkin niinä päivinä, kun treeni on kovempi VK-alueen harjoite. Painoa lähtee varmasti, kun ohjelma on kokonaisuutena hyvä ja toimiva. Ja herkkujakin voi ottaa.

Allekirjoittanut treenailee tällä hetkellä maastopyöräilyn kesän kisakauteen. Persona irtokarkeille ja suklaalle viikkotason karkinsyönti on 300-400g. Painoa lähtee silti ja se ei ole tässä tapauksessa edes suotavaa. Kun treeniä on paljon ja monipuolisesti, ja se on mielekästä ei painonpudotusta tarvitse edes miettiä. Olennaista on syödä monipuolisesti ja riittävästi suhteessa kulutukseen. Oma kisailuun tähtäävä liikunnan tuoma lisäkulutus/viikko on noin 4500-5000kcal.

Laihduttaja! Määritä syömistesi sisältö ja energiapitoisuus Finelin laskurilla. Jos haluat panostaa painonpudotukseen esimerkiksi huomattavan korkeiden verenpaineiden vuoksi, kannattaa täyttää myös saman palvelun ruokapäiväkirja. Saat helposti kuvan siitä, mitä syöt ja kuinka paljon energiaa saat/vrk.

Jatkoa luvassa!

Seuraavissa laidutusta koskevissa kirjoituksissa sparraamme sinua lisää liikunnan sekä seurannan merkityksestä laihdutuksessa. Seuranta sekä järkevästi toteutetut mittaukset todentavat kehityksen.