Laihdutus

Painonpudotus ja laihdutus ovat teemoja, jotka pysyvät sekä personal training- että myös fysioterapia-asiakkaiden huolena. Ylipaino on monelle henkinen sekä fyysinen taakka. Se lisää liikkuessa kuormitusta nivelille ja toisaalta vaikeuttaa arkea. Moni kokee myös yksinkertaisesti häpeää ylipainonsa vuoksi. Bussinpenkki käy ahtaaksi ja kuntosalilla porukka tuijottaa. Tai niin moni ainakin kokemukseni mukaan kokee. Tosiasia on se, että ylipaino on epäterveellistä. Laihdutuksen perimmäisten syiden tulisi kuitenkin lähteä itsestä; ei ulkoisen ympäristön paineiden perusteella. Pikadieetit eivät ole avain onneen; järkevä ruokavalio ja hyvän fiiliksen liikkuminen ovat!

Järkevä painonhallinta ja sisäinen motivaatio

Olin muutama kuukausi takaperin haastateltavana Ylen juttuun sisäisestä motivaatiosta. Sisäinen motivaatio on avain tuloksiin niin laihdutuksessa kuin myös vaikkapa kilpaurheilussa. Se tarkoittaa lyhyesti kuvattuna sitä, että löydät kestävän ja lopulta sinusta itsestä lähtevän motivaation, tehdä töitä tavoitteesi eteen. Kun laihdutukseen ryhtyneen motivaatio on kestävällä pohjalla, hän pystyy selättämään myös vaikeammat hetket ja lopulliset repsahdukset. Laihdutuksessa on nimittäin kyse elinkautisesta; ei vain pikku projektista.

9 keinoa laihtua pysyvästi ilman dieettejä

Varaudu muuttamaan elämäntyyliäsi pysyvästi. Menetetyt kilot tulevat helposti takaisin, jos syömisen ja liikkumisen perusta ei muuta pysyvästi. Pysyvyyden varmistamiseksi varsinkin ensimmäisten kuukausien onnistumisen tae on vahva motivaatioperusta. Kyse on nimenomaan sisäisestä motivaatiosta.

Muutama varma laihdutuskonsti seuraa tässä:

  • Päätä painonpudotuksen osalta kuukausittainen tavoite ja tavoite vaikkapa vuoden päähän.
  • Seuraa muutama päivä, miten ja mihin fiilikseen syöt.
  • Pistä myös ylös mitä syöt.
  • Karsi ”höttöhiilarit” ja lisää kasviksia ja juureksia aterioihisi.
  • Korvaa punainen- ja /tai rasvainen liha kalalla.
  • Juo vettä riittävästi.
  • Lisää selkeästi hengästyttävää liikuntaa.
  • Ole valmis sietämään ainakin alkuun nälän tunnetta.

Laihdutus ei tarkoita kärvistelyä nälässä. Järkevästi toteutettu painonhallinta ei perustu kärsimykseen. Kokemukseni mukaan kuitenkin niillä, jotka ovat olleet kovemman luokan herkuttelijoita, varsinkin ensimmäisinä viikkoina vatsa kurnii. Jos olet syönyt kymmeniä prosentteja yli perusaineenvaihduntasi tason, kroppasi on tottunut saamaan kaloreita yli tarpeen. Uuden tasapainotilan löytäminen aiheuttaa nälän tunnetta. Siinä se sisäinen motivaatio testataan. Kuukausi pari ja löydät ravitsemuksellisen tasapainon.

Lopulta paino laskee pikkuhiljaa. Löydät liikuntamuodon, jossa kovakin hengästyminen tuntuu palkitsevalta. Alkaa positiivinen kierre ja painosi vakiintuu haluamallesi tasolle. Voit paremmin ja voit välillä herkutella oikein kunnolla. Kroppa ja mieli kiittävät! Hyvästä fysioterapeutista on apua, jos liikkumisesi ja painonpudotuksen esteenä on esimerkiksi kipu liikkuessa. Kysy lisää! Se ei maksa mitään:)