Fysioterapeutin ja personal trainerin kokemuksia liikunnan terveyshyödyistä asiakkaillamme

Personal trainerin näkemyksiä ja animaatio siitä, miksi kannattaa investoida koulutettuun ammattilaiseen, kun tavoitteena on saada konkreettisia terveyshyötyjä.

Fysioterapia tai pt -valmennus tuovat rahoille vastinetta

Tässäpä lista terveyshyödyistä, joita asiakkaat ovat saavuttaneet aloittaessaan fyysisen harjoittelun, sekä järkevän aktiivista elämäntapaa tukevan ruokavalion noudattamisen Innosta personal trainerin kanssa. Kyse on lopulta siitä, että päätät järkevän tavoitteen, aloitat tavoitteeseen pyrkimisen ja seurrat kehitystä.

Verenpaine:

Varsinkin ylipainoisilla asiakkailla verenpaineen lasku on ollut parhaimmillaan muutamia kymmeniä prosentteja. Tutkimusten mukaan fyysinen aktiivisuus ja eritoten painon pudotus tukevat verenpaineen alenemista. Ruokavalion muutos sekä stressin hallinnan keinot ovat mielestäni myös avainasemassa. Ei ole yhtään huono tulos, kun asiakas ilmoittaa luopuneensa verenpainelääkkeistään:)

Liikunta laskee verenpainetta: CHECK!

Uni:

Ihminen on tehty liikkumaan. Järkevä liikunnan harjoittelurytmi, palauttavan liikunnan sisällyttäminen viikko-ohjelmaan sekä unta tukeva ruokailurytmi parantavat unen laatua. Hyvä mieli, liikunnan avulla purettu stressikuorma sekä hiilihydraattipitoinen illallinen luovat perustan hyvälle unelle. Fysioterapeutin näkökulmasta selkäkipujen pieneneminen ja siten parempi elämänlaatu ovat huippusaavutuksia. Niiden positiivinen vaikutus heijastuu suoraan myös yöuneen.

Liikunta ja vähäisempi kipu parantavat unta: CHECK!

Niskahartiaseudun kivut:

Toimistotyöntekijöillä epäselvä, jännityspäänsärkyä aiheuttava, niska-hartiaseudun kipuilu vähenee ja usein loppuu noin kuukauden treenin jälkeen. Fysioterapeuttimme eivät ole puuttuneet työergonomiaan, joten mielestäni syys-seuraussuhde löytyy kyvystä sietää paremmin työnvaatimuksia. Eli huonosta työskentelyasennosta ja stressistä johtuva jännityspäänsärky laskee alueen paremman lihasvoiman ja lisääntyneen aineenvaihdunnan ansioista. Myös kyky rentoutua sekä uudet elämykset liikunnan parissa lisäävät koettua hyvinvointia. Edellä mainitut seikat parantavat yksilön kykyä vastata työnvaatimuksiin paremmin. Lähes poikkeuksetta olemme saaneet pt- ja fysioasiakkaamme kiinnostumaan myös harjoittelun ja palautumisen perusteista tiedon tasolla. Tieto ei lisää tuskaa; se motivoi haluamaan lisää.

Liikunta ja voimaharjoittelu lisäväät työssä jaksamista: CHECK!

Kokonaisvaltaisesti hyvinvoiva ihminen on pirteä ja hyväntuulinen olio. Sote -ammattilaisen sydäntä lämmittää asiakas, joka löytää lajin johon panostaa niin sanotusti kybällä:)