Fysioterapeutin ja personal trainerin kokemuksia liikunnan terveyshyödyistä osa 1

Personal trainerin kokemuksia sekä näkemyksiä ja animaatio siitä, miksi kannattaa investoida koulutettuun ammattilaiseen, kun tavoitteena on saada konkreettisia terveyshyötyjä.

Tässäpä lista terveyshyödyistä, joita asiakkaat ovat saavuttaneet aloittaessaan fyysisen harjoittelun, sekä järkevän aktiivista elämäntapaa tukevan ruokavalion noudattamisen Innosta personal trainerin kanssa.

Verenpaine: Varsinkin ylipainoisilla asiakkailla verenpaineen lasku on ollut parhaimmillaan muutamia kymmeniä prosentteja. Tutkimusten mukaan fyysinen aktiivisuus ja eritoten painon pudotus tukevat verenpaineen alenemista. Ruokavalion muutos sekä stressin hallinnan keinot ovat mielestäni myös avainasemassa. Ei ole yhtään huono tulos, kun asiakas ilmoittaa luopuneensa verenpainelääkkeistään:)

Uni: Ihminen on tehty liikkumaan. Järkevä liikunnan harjoittelurytmi, palauttavan liikunnan sisällyttäminen viikko-ohjelmaan sekä unta tukeva ruokailurytmi parantavat unen laatua. Hyvä mieli, liikunnan avulla purettu stressikuorma sekä hiilihydraattipitoinen illallinen luovat perustan hyvälle unelle. Fysioterapeutin näkökulmasta selkäkipujen pieneneminen ja siten parempi elämänlaatu ovat huippusaavutuksia. N iiden positiivinen vaikuts heijastuu suoraan myös yöuneen.

Niskahartiaseudun kivut: Toimistotyöntekijöillä epäselvä, jännityspäänsärkyä aiheuttava, niska-hartiaseudun kipuilu vähenee ja usein loppuu noin kuukauden treenin jälkeen. Työergonomiaan emme ole puuttuneet, joten mielestäni syys-seuraussuhde löytyy kyvystä sietää paremmin työnvaatimuksia. Eli huonosta työskentelyasennosta ja stressistä johtuva jännityspäänsärky laskee alueen paremman lihasvoiman ja lisääntyneen aineenvaihdunnan ansioista. Myös kyky rentoutua sekä uudet elämykset liikunnan parissa lisäävät koettua hyvinvointia. Edellä mainitut seikat parantavat yksilön kykyä vastata työnvaatimuksiin paremmin.