Polvikipu portaissa?

Fysioterapeutti pääsee polvikivun perimmäisestä syystä perille kysymällä, missä tilanteissa kipu yltyy. Juoksijoilla tyypillistä on lenkin aikana ja erityisesti lenkin jälkeen kipeytyvä polvinivelen ulkosyrjä. Kyse on hyvin usein juoksijan polvi -nimisestä rasituskivusta. Myös portaissa äityvä jomotus on vihje asiansa osaavalle fysioterapeutille.

Itse törmään asiakkaideni kertomuksiin portaissa vihlovista polvista. Usein kertomuksissa korostuu vielä joko ylös mentäessä tai alas tultaessa vihlova polvinivel. Asiakkaan kertomus kivusta ja sen provosoitumisesta onkin hyvälle fysiolle erittäin tärkeä aloituspiste kivun syyn määrittämisessä.

Kolme tyypillistä syytä portaissa kipeytyvälle polvelle:

Nivelrikko

Polvi on usein turvonnut ja polvikipu on kehittynyt ja pahentunut pikkuhiljaa vuosien varrella. Kipu pahenee liikkuessa ja esimerkiksi hissiremontin aikana. Lepo auttaa kipuun ja samoin särkylääkkeiden avulla kipu helpottaa. Mitä syvempi kyykkyasento; sitä vaikeampaa on liikkeelle lähtö. Nivelrikko on hyvin yleinen nivelsairaus ja lisää siitä voit lukea täältä.

Kierukkavamma

Jos kyse on äkillisestä vammasta, ja polvi turpoaa on syytä hakeutua lääkäriin. Monella kierukkaan on tullut elämän varrella ”mikrorepeämiä”, jotka vammahetkellä eivät ole aiheuttaneet suurempaa haittaa, tai siitä ei ole välitetty. Kierukan repeämä saattaa iän karttuessa alkaa haittaamaan tai se aiheuttaa kulumaa luupintoihin. Polvinivelen napsahtelu, turvotus ja epävarmuus portaissa kävellessä indikoivat kierukkaa ongelmien syyksi. Napsahtelu/lukittuminen on syy hakeutua lääkäriin. Fysioterapeutin ohjaamana polvea ympäröivää lihaksistoa aletaan vahvistamaan ja mahdollisiin liikkeen kontrollin häiriöihin puututaan.

Kondromalasia

Polvilumpion sisäpinta on vaurioitunut ja aiheuttaa kipua. Usein juuri kondromalasia provosoituu portaissa alaspäin mentäessä. Syynä vaurion syntyy voi olla esimerkiksi toistuva ”kolhu”polveen. Kondromalasian kohdalla maltti on valttia. Hyvä fysioterapeutti tutkii polven ja tekee harjoitusohjelman. Syy kipuun voi varsin usein olla lihasepätasapainossa.

Polvikipu ei estä järkevää liikuntaa!

Polvinivelet kantavat painoamme ja niistä kannattaa pitää huolta.

"Kipu polvissa on vihje siitä, että kaikki ei ole kunnossa. Syy liikunnan lopettamiseen se ei ole."

Se kannustaa pikemminkin suhtautumaan liikkumiseen harkiten. Tutkituta polvi, jatka treeniä ohjeiden mukaan ja lisää kuormituksen nousujohteisuutta, kun kipu hellittää.

Sekä personal training- että fysioterapia-asiakkaita ohjaavana kannustan tarkkailemaan ylipainoa ja vähentämään sitä. Iso osa ylipainoisilla oireilevista polvivammoista muuttuu kivuttomaksi, kun merkittävästä ylipainosta päästään eroon. Portaissa liikkuminen sujuu vaikka juosten:)