Säären kipu juostessa

Toistuva säären kipu juoksun aikana tai sen jälkeen on viesti vääränlaisesta tai liiallisesta kuormituksesta. Usein kyse on penikkataudista eli säären ulko- tai sisäsyrjän jänne-lihasliitoksen tulehduksesta. Penikkataudissa ja esimerkiksi tenniskyynärpäässä harjoittelun muuttaminen ja usein pieni tauko kipukohtaa kuormittavassa liikkumisessa on tarpeen. On tärkeää selvittää perimmäinen syy säärikivun takana mahdollisimman pikaisen täysipainoisen treenin mahdollistamiseksi.

Alla on listattuna kolme hyvin tyypillistä syytä juoksuharrastuksen aloittaneen säärikivun taustalla.

1. Säärikipu pahenee juoksussa kovalla alustalla

Poluilla ja metsissä juokseminen minimoi tärähdyksen, joka aiheutuu askelluksesta. Verrattuna asfaltilla juoksemiseen etuna on myös se, että maastossa alusta vaihtelee ja ainakin Helsingin ja Espoon seudulla upeat maisemat ja rauha hivelevät sielua

2. Uudet juoksukengät heti pitkille lenkeille

Personal trainerin vinkki: Maltti on valttia, kun ollaan juoksuharrastuksen alkutaipaleilla. Jos aloitat juoksemisen täysin nollapohjilla ja liian suurella kuormituksella suhteessa kroppasi valmiuksiin juosta, kipeytyvät sääret helposti. Kannattaa aloittaa juoksu maltilla ja rytmittää harjoittelu kuukausi- sekä viikkotasolla. Tekemällä vaikka kerran viikossa lihasvoimaharjoitteluohjelman pienennät todennäköisyyttä äityvälle säärikivulle ja lopulta penikkataudille.

Kannattaa perehtyä huolella erityyppisiin juoksukenkiin asiaan perehtyneen myyjän kanssa. ”Löysänilkkaisena” fysioterapeuttina aloittaisin itse kunnolla tuetuilla ja hieman painavammilla juoksukengillä harjoittelun. Pikkuhiljaa juoksutekniikan parantuessa ja voimatasojen kasvaessa siirtyisin vähemmän tuettuihin juoksukenkiin. Jalkojen ja koko kropan sopeutuminen lisääntyneeseen kuormitukseen tulee huomioitua ja kenkiä voi keventää turvallisin mielin.

3. Polvikipu, joka provosoi toisen jalan säärikipua

Erittäin yleistä fysioterapeuttiemme juoksuasiakkaiden kohdalla on vääränlaisen kuormituksen vuoksi äityvä säärikipu. Hyvä esimerkkinä toimii allekirjoittanut eli fysioterapeutti personal trainer J.Hesso. Vasemman polven lumpio on lähtenyt kolme kertaa pois paikaltaan. Kun kamppailuharrastaminen on polvikivun vuoksi jäänyt tauolle, olen korvannut sen juoksemisella. Tiedostamattani varon vasenta jalkaa ja varaan painoa oikealle jalalle huomattavasti enemmän juoksun aikana. Noin 3-4 viikkoa juoksutreeniä ja oikean säären sisäsyrjä kipeytyy juostessa. Myös oikean puolen kenkä kuluu enemmän ja eri tavalla kuin vasemman jalan kenkä.

On tärkeää katkaista toistuvan säärikivun kierre heti alkuunsa. Pohdi kivun syitä, tutkituta tarvittaessa askelluksesi fyssarilla ja tee tarvittavat muutokset. Syy lopettaa juoksemista penikkatauti harvemmin on.

Lue lisää juoksijan ja aktiivilliikkujan kivuista ja kolotuksista:

  • Juoksijan polvikipu on yleensä ohimenevä vaiva. Lue lisää!
  • Portaissa oireilevasta polvikivusta voit lukea täältä!
  • Alaselkäkipu harvemin on syy leikkaukselle. Lue lisää alaselkäkivusta.