Selkäkipu liikkuessa ei tarkoita pysähtymistä. Liike on lääke fiksusti annosteltuna:)

Ylen gallupin mukaan useampi kuin joka kolmas suomalainen on tuntenut selkäkipua kyselyä edeltäneen kuukauden aikana. Selkään saattuu liikkuessa ja toisilla selkä kipeytyy yöllä. Edelleen kahdeksan henkilöä kymmenestä on kokenut alaselkäkipua. Suomalaiset siis selkäkipuilevat oikein kunnolla.

Liikkua pitää kivusta huolimatta

Liike on lääke oikein annosteltuna. Sitä pitää ottaa silloin, kun sattuu ja silloin kun elellään kivutta. Liike on myös ilmainen lääke ja helppo ottaa vaikka sohvalla maaten. Silloin, kun selkään sattuu, ja kipu rajoittaa liikettä, on ammattilaisesta apua. Jos mietit personal trainerin palkkaamista, niin fysioterapeutin paperit pt:llä olisi kova juttu.

Selkäkipu on viesti tehdä jotain!

Selkäkipu on viesti jostain. Liikkeessä kipeytyvä selkä voi vihjata ihan yhtälailla lihasepätasapainosta kuin myös vääränlaisesta kenkävalinnasta. Se voi tarkoittaa, että poltat liikaa etkä liiku, jolloin aineenvaihdunta nikamien välissä sijaitseviin välilevyihin on heikentynyt entisestään. Kipu on viesti liikkua. Toisaalta selkäkipu, joka heijastelee jalkoihin, ja yhtäkkiä vie jalat alta, on viesti kiireestä. Kipu on viesti hakeutua lääkärin vastaanotolle!

Fysioterapeutti on se paras pt selkäkipuiselle!

Kummassakin yllä kuvatussa esimerkissä fysioterapeutti on oiva apu. Hän ei manipuloi tai hiero ellei se palvele tarkoitusta. Fysioterapeutti kuntouttaa tavalla, joka ohjaa asiakasta kohti asetettua tavoitetta. Liikkumattoman tupakoijan kohdalla kuntoutuksen osana on ravintoasioita ja erityyppisiä treenejä, joissa elämäntavat pyritään muuttamaan kestävämmiksi. Autetaan ja tuupataan hieman oikeaan suuntaan!

Liikkuminen ei lopu vaikka selkään sattuu. Liikkumista voidaan modifoida. Hyvä fysioterapeutti kartoittaa ne liikkeet, jotka provosoivat kipua. Tämän jälkeen liikkuminen jatkuu tavoitteenna pikkuhiljaa kivuton elämä.

Selkäkipu syy mennä lääkäriin?

Kun kipu vie jalat alta, tekee lääkäri diagnoosiin ja määrittää tarvitaanko leikkausta. Yhä useammin ja useammin sitä ei tarvita. Sen sijaan tarvitaan fysioterapiaa. Nytkään fysioterapeutti ei manipuloi tai hiero ellei se jollain tapaa palvele yhdessä asetettua tavoitetta. Fysioterapeutti neuvoo, auttaa ja sparraa treenaamaan kipu hyväksyen mutta sitä tyylikkäästi uhmaten.

Pikkuhiljaa yhä haastavammat liikkeet ja treenimuodot käyvät mahdolliseksi. Kehityksen myötä harjoitusohjelmaa päivitetään ja asetetaan uudet tavoitteet. Kyykätään, tehdään mavea ja vaikka kävellään Karhunkierros läpi 40 kiloa selässä. Eli treenataan kohti tavoitetta fyssarin ohjein ja tuella!

Alaselkäkipu tai yläselkäkipu; kokemuksieni mukaan kumpaankin toimii monipuolinen lihasvoimaharjoittelu.

Selkäkipu on välttämätön syy treenata ja liikkua. Oman kokemukseni mukaan suurin osa niin kutsutuista epäspesifeistä selkäkivuista poistuu omaa tahtiaan. Voimaharjoittelun voi sovittaa kipua palvelevalle tasolle.

Välillä on kuitenkin syytä selvittää, mistä esimerkiksi alaselkäkipu johtuu. Vaikka kuinka kävisit punttisalilla tai juoksemassa, niin on tilanteita, joissa se ei alaselkäkipuun auta. On tehtävä muutos harjoitusohjelmaan!

Hyvä fysioterapeutti aloittaa kipuilevan asiakkaan tilanteen kartoituksen huolellisella tutkimuksella ja etenee yhdessä kanssasi kohti yksilöllistä harjoitusohjelmaa. Kivun syy saattaa olla lihasepätasapaino tai esimerkiksi vääränlainen juoksukenkävalinta.

Hyvä fysioterapeutti on kuin Sherlock Holmes konsanaan. Hän tutkii, pohtii ja soveltaa. Hän sparraa ja opastaa sinua johtamaan omaa ainutlaatuista itseäsi kaikkine mutkinesi ja venkuroinesi. Lopulta fysioterapeutin tehtävä on tehdä itsensä tarpeettomaksi.

Lue lisää alaselkäkivun fysioterapiasta!