Vastauksia yritysliikuntaryhmien aktiivien ja personal training -asiakkaiden kysymyksiin. Case: tasannevaihe

25.11.2014

Kun tuloksia ei synny?

Harjoittelun tasannevaiheeksi kutsutaan tilannetta, jossa kunnon kehitys junnaa paikallaan, vaikka periaatteessa itse harjoittelussa ei ole mitään väärin. Yksi tärkeimpiä tuloksekkaan fyysinen harjoittelun periaatteita on nousujohteisuus. Se tarkoittaa sitä, että sekä painoja että liikkeitä sekä niiden suoritustapoja, muutetaan tulosten paranemisen myötä. Yleensä muutos on vaikeampaan tai -painojen ollessa kyseessä- raskaampaan suuntaan. Keho tarvitsee muuttuvaa ärsykettä kehittyäkseen. Kun tähän tarpeeseen ei vastata, ollaan monessa tapauksessa tasannevaiheessa: tuloksia ei synny.

Seuraavilla riveillä käydään läpi keinoja, joiden avulla harjoittelun tasannevaiheen ohi päästään tai se voidaan kokonaan välttää. On syytä muistaa, että omaa kehoa on syytä kuunnella huolella. Joissain tapauksissa kehityksen pysähtyminen kielii liiallisesta kuormituksesta, jolloin painojen lisääminen tai vaikkapa treeni-insentiteetin lisääminen, on vain haitaksi. Kuuntele siis itseäsi ja mieti, olisiko seuraavista keinoista sinulle hyötyä tasannevaiheen ylittämiseksi. Sekä yritysliikuntaryhmissä että personal training asiakkaiden kohdalla kysymyksiä tulee paljon juuri tästä aihepiiristä. Alla muutama vinkki treenin palauttamiseksi takaisin nousujohteiselle uralle!

1. Lisää painoja
Superkompensaatio tarkoittaa sitä, että kuormituksen jälkeisen palautumisen jälkeen palaudutaan aina hieman ”paremmalle tasolle”. Moni fysioterapia-asiakas jatkaa kuntoutusliikkeiden junnaamista vuosi tolkulla, vaikka varsinaista kuntoutustarvetta ei välttämättä enään ole. Jos haluat voimaa, lisää painoja sitä mukaan, kun vanhan saliohjelman painojen avulla ei vaikeuksia viimeisten toistojen kanssa enään ilmene.
2. Muuta tehoa
Onko nopeusvoimaharjoittelu tuttua? Älä junnaa samoilla nostotekniikoilla joka treeniä. Jos sinulla on peruskunto luotu, perehdy nopeusvoimaharjoitteluun ja kuormita hermostoa. Saat potkua treeniin ja tuloksia melko nopeastikin. Nopeusvoimaharjoiteluna tehdyt kyykkyhypyt palvelevat niin thainyrkkeilijää kuin mäkiin potkua kaipaavaa juoksijaakin.
3. Sakkaako keskivartalo
Välillä maltti on valttia. Sekä yritysliikuntaryhmissä että fysio/personal training -asiakkailla näkee paljon keskivartalon hallinnan puutetta. Esimerkiksi tanssin harrastajalla tasapaino-ongelmat johtuvat monesti nivelten liikkuvuuden puutteiden sijaan keskivartalon hallinnan puutteesta. Kyky kontrolloida kroppaa vaativissa jalan nostoissa ei toimi. Hae hyvältä fysioterapeutilta treeniohjeet ja palaa takaisin nousujohteiseen tanssin harjoitteluun.

Keinoja treenin palauttamiseksi tuloksekkaalle uralle on siis monia. Yllä listatun lisäksi vielä paljon muita. Tärkeää on pohtia omista lähtökohdista, mihin on tarve. Pohdinnan perään tehdään tarvittavat muutokset harjoitteluohjelmaan ja aloitetaan toteuttamaan treeniä. Jos harjoittelusi on tavoitteellista, ja esimerkiksi johonkin kilpailuun tähtäävää, kannattaa suorituksista pitää myös kirjaa. Seuranta antaa mahdollisuuden jälkikäteen tapahtuvaan harjoitusanalyysiin. Tiedät mikä toimi ja mikä ei.

Yritysliikunnan ja personal trainingin kysymyksiä ja niihin vastauksia. - Innosta personal trainer