Nivelrikko ja liikunta

Fysioterapeuttina en voi liiaksi korostaa liikunnan ja painonhallinnan merkitystä nivelrikkoisen arjessa. Nivelrikkoisella on 3-4 kertaa suurempi riski joutua polven tai lonkan tekonivelleikaukseen vs. normitallaaja. Ylipainoisilla on puolestaan kaksinkertainen riski sairastua nivelrikkoon, kun verrataan normaalipainoiseen.

Liikunnan ja fysioterapian pitää olla mielekästä nivelrikkoiselle itselleen.

Liike on toimiva lääke pitkällä aikavälillä vain, jos se tuntuu mukavalta ja jos siitä muodostuu rutiini. Tämän vuoksi fysioterapeuttiemme temmellyskenttää ovat ne paikat, jossa asiakkaat haluavat harjoitella. Polvennivelrikosta kärsivä ei välttämättä pysty juoksemaan. Uinti ja pyöräily sen sijaan liikuntamuotoina vivat sujua erinomaisesti.

Mistä on kyse nivelrikossa?

Nivelrikko on yleinen nivelsairaus ja hyvin tyypillinen fysioterapeutin pakeille saapumisen syy. Sen seurauksena nivelet kipeytyvät liikkuessa, usein turpoavat ja liikeradat pienenevät. Kun sairaus etenee, katoaa esimerkiksi polvinivelen nivelpinnoilta luuta suojaava rusto. Liikkeessä vaimentava ja kitkaa vähentävä ”pinnoite” on pois ja luu on vasten luuta.

Fysioterapeuttina näen kipua pelkäävän ja liikuntaa välttelevän asiakkaan elämän kierteenä kohti leikkausta. Esimerkiksi polven nivelrikon aiheuttama kivunvälttämiskäyttäytyminen lisää painoa ja tyytymättömyyttä elämään.

Nivelrikkoisella kipu estää liikuntaa ja liikunnan väheneminen lisää kipua. Liikkumattomuus lisää painoa ja paino taas kuormitusta jo valmiiksi rikkinäiselle nivelpinnalle. Kiipukierre vain pahenee.

"Fysioterapeutin työkalut käyvät vähiin, jos nivelrikkoasiakas antautuu liikkumattomuudelle."

Oikeanlaisella lääkityksellä ja järkevällä fyysisellä harjoittelulla sekä painonhallinnalla nivelrikkoinen voi elää varsin täysipainoista elämää.

Nivelrikkoasiakasta voi tarkastella kuin kilpaurheilijaa lajina nivelrikkoisen liikunta:

  • ravitsemus,
  • lihasvoimaharjoittelu
  • hengitys- ja verenkiertoelimistön treeni

suunnitellaan fysioterapeutin tekemänä palvelemaan nivelrikkoisen liikuntasuoritusta. Se suoritus voi olla vaikka kesäinen/syksyinen kymmeniä tunteja kestävä sienestys- ja marjastusrupeama. Olennaista on, että valitut lajit ja liikuntamuodot motivoivat nivelrikosta kärsijää.

Miksi fysioterapeutin ohjaama liikunta on lääke nivelrikkoiselle?

Aihetta on tutkittu todella paljon. Fysioterapeutit hyödyntävät niin kylmäkäsittelyjä kuin myös eri tyyppisiä mobilisaatiotekniikoita sairauden hoidossa. Yrityksessämme lajityypillinen liikunta ja omien rajoitteiden hyväksyminen ovat lähtökohtia. Kun oma laji on löytynyt, mahdollinen ylipaino kadonnut ja uusia tavoitteita on asetettu, voidaan miettiä muita hoitomuotoja.

Alla on muutama monipuolista ja varsinkin lihasvoimaharjoittelua puoltava liikunnan hyöty nivelrikon näkökulmasta listattuna. Niitä lähdetään tavoittelemaan järkevällä ja omaa liikunnallista tavoitetta palvelevalla fysioterapeuttisella harjoitusohjelmalla.

  • Ylipaino on nivelrikkoisen vihollinen numero yksi. Järkevästi toteutettu, sekä lihaksia että hengitys ja verenkieroelimistöä kuormittava liikunta, laskee painoa. Nivelrako ”aukeaa” ja kuluneet nivelpinnat eivät raasta toisiaan kuten reilun ylipainon kanssa. Tulehdusreaktio pienenee ja turvotus laskee. Kipu ei rajoita liikeratoja ja niveltä tulee käytettyä koko sen liikelaajuuden osalta.

  • Lihasvoimaharjoittelu lisää tukea nivelten ympärillä. Kun harjoittelun tekee valittua lajia tukevissa olosuhteissa ja lajia palvellen, lisääntyy uskallus käyttää lihaksia ja kuormittaa niveltä myös kipua vasten. Nivelrikkoisen lihasten hermotus paranee ja turha kivunvälttämiskäyttäytyminen minimoidaan. Samalla kasvaa kunto; samalla tapahtuu kehitystä valitussa liikuntamuododssa tai lajissa. Se voi olla kilpapyöräily tai vaikka se mustikan poiminta.

  • Fysioterapeuttiemme kokemuksen mukaan erityisesti polvinivelen osalta sekä etureiden että takareiden lihasten vahvistaminen ovat avainasemassa nivelrikkoisen harjoitusohjelmassa. Tee kyykkyjä, askelkyykkyjä sekä vatsamakuulla jalan koukistusta teemalla kantapäät koskettavat pyllyä. Kuminauhat käyvät varsin hyvin avuksi liikkeeseen.

Nivelrikko ei ole maailmanloppu

Kipu on ennen kaikkea kokemus. Nivelrikkoon harvemmin kuolee eli kipu ei viesti hengenvaarasta. Kipu on kieltämättä myös elämänlaatua haittaava tekijä. Tähän voi kuitenkin vaikuttaa jonkin verran omalla suhtautumisellaan. Monipuolinen liikunta on avainasemassa. Oikeanlaisella:

  • lääkityksellä,
  • fiksulla ja monipuolisella fyysisellä harjoittelulla
  • tavoitteilla, joista olet haaveillut,

asetut kivun herraksi. Paino laskee; lihasvoima paranee. Saavutat tavoitettasi ja asetat uusia. Et tarvitse fysioterapeuttia avuksi liikkumiseen. Liikut itse ja osaat ohjelmoida harjoittelua kivun sallimissa rajoissa.

"Se kipu on siellä mutta johdat sitä."

Voin kokemuksesta sanoa, että sekä oma selkärankareuman alkuni kipuineen että myös asiakkaidemme nivelrikosta johtuvat kivut, menettävät merkitystään uuden tavoitteellisen liikuntaharrastuksen vuoksi.

Itselläni maastopyöräilykilpailu on ”se juttu”. Alaselän ja SI-nivelen kivuista viis!

Ohessa esimerkki polven nivelrikon voimaharjoittelusta, kun kyykkäminen ja vastaavat liikkeet eivät ole liikuntamuotoina kivun vuoksi mahdollisia.

TREENIVIDEO

Fysioterapeutti pt Johannes Hesso