Juoksijan polvi on fysioterapiavastaanotolla tuttu ja hoidettavissa oleva rasitusvaiva.

Treeni sujuu mutta polven ulkosyrjä ärtyy juostessa. Juoksijan polvi on yleinen vaiva, jonka syntymekanismin ymmärtämiseen ja hoitoon fysioterapeutin pakeilla kannattaa panostaa. Saat lisää kivuttomia juoksukertoja ja opit ymmärtämään kehosi rakennetta ja toimintaa.

Polvi kipeytyy juostessa ulkosyrjän alueelta

Edellisessä kirjoituksessa viitattiin treenailijan tuki- ja liikuntaelinhaasteisiin ja erityisesti lihasepätasapaino-ongelmiin. Tilanne, jossa kehon asento on vinksallaan vääränlaisesti kuormitettujen/kuormittuvien lihasten vuoksi, on otollinen erillaisten alaraajavaivojen synnylle. Monesti kipuilun alkuperäinen syy on kaukana oireilevasta alueesta. Paino jakautuu epätasaisesti ja kroonisen oloisesti kiristyneet lihakset sekä ne luihin kiinnittävät jänteet aiheuttavat kipuilua. Juoksijan polvi syntyy juuri edellä kuvaillun tapaisissa tilanteissa. Se on kuitenkin hoidettavissa järkevällä harjoittelulla sekä kuntoutuksen avulla. Hyvän fysioterapeutin avulla löydät sopivat liikkeet vaivan kuntouttamiseen. Akuuteimmassa vaiheessa voit vaikkapa siirtyä hetkeksi pyöräilyyn tai treenata erityyppisillä alustoilla.

Alkuun fysioterapeutin polvitutkimuksen kautta

Kipu tuntuu polvinivelen ulkosyrjällä ja äityy helposti esimerkiksi juoksulenkin tai reippaamman kävelylenkin aikana tai jälkeen. Kipu syntyy siitä, että polvinivelen ulkoreunalla menee iso jännekimppu, joka saattaa hangata luunappiin polvinivelen ulkoreunan pinnalla. Alue tulehtuu ja kipuilee joskus erittäinkin voimakkaasti. Eli lenkki saattaa loppua kivun takia kesken. Jotkut saavat apua vaivaan foam rollerin avulla; toiset taas pitkäkestoisen venyttelyn avulla. Tärkeää on kuitenkin selvittää syy hyvän fysioterapeutin vastaanotolla. Juoksijan polvi äityy helposti ja voi pahimmillaan viedä vaikkapa juoksuharrastuksen pitkäksi aikaa. Juoksijan polvi ei ole syy lopettaa treeniä; sen kuntoutukseen kannattaa silti panostaa.

Eroon polvikivusta ?

Riippuen lähteestä juoksijan polven syntymisen syitä on useita. Tyypillisesti oireilu alkaa pidemmän treenirupeaman päätteeksi tai, jos juoksukengät vaihdetaan selkeästi toimintamekaniikaltaan edellisistä eroavaan malliin. Myös ylipronaatio eli ”lättäjalkaisuus” voi altistaa juoksijan polvelle. Jos kärsit vaivasta toistuvasti, niin suosittelen selvittämään lihastasapainon tilanteen, sekä käymään vaikkapa jollakin Helsingin urheiluklinikoista juoksuanalyysissä.

Kun juoksu kuvataan ja analysoidaan jälkikäteen, sekä siihen lisätään lihastasapainokartoitus, on fysioterapia-ammattilaisella paljon evidenssiä johtopäätöksen tekoa varten. Sinä itse olet se aktiivinen toimija, joka sitten lopulta mahdollistaa tuloksekkaan harjoittelun ja kuntoutusohjelman toteuttamisen.

Tavoitteelinen ja tuloksellinen juoksuharjoittelu on aina yhdistelmä lajiharjoittelua, lajia tukevaa lihasvoimatreeniä sekä aktiivista palautumista. Suunnittelemalla ja jaksottamalla harjoittelun vuosi-, kuukausi- ja viikkotasolla tavoitteellinen juoksija mahdollistaa kropan kuormittamisen järkevästi ilman ylilyöntejä.

Syvällisempää tietoa aiheesta ja muutamia treeni- sekä venytysvinkkejä saat täältä! Muista polvikivuista ja erityisesti portaissa ärtyvästä kivusta voit lukea täältä.