Juoksijan polvi on yleinen ja hoidettavissa oleva rasitusvaiva.

29.04.2015

Polvikipu case: Juoksijan polvi

Edellisessä kirjoituksessa viitattiin treenailijan tuki- ja liikuntaelinhaasteisiin ja erityisesti lihasepätasapaino-ongelmiin. Tilanne, jossa kehon asento on vinksallaan väärin kuormitettujen/kuormittuvien lihasten vuoksi, on otollinen erillaisten alaraajavaivojen synnylle. Monesti kipuilun alkuperäinen syy on kaukana oireilevasta alueesta. Paino jakautuu epätasaisesti ja kroonisen oloisesti kiristyneet lihakset sekä ne luihin kiinnittävät jänteet aiheuttavat kipuilua. Yksi tyypillinen vaiva, joka voi aiheuttua myös lihasepätasapainosta, on juoksijan polvi.

Juoksijan polvi

Kipu tuntuu polvinivelen ulkosyrjällä ja äityy helposti esimerkiksi juoksulenkin tai reippaamman kävelylenkin aikana tai jälkeen. Kipu syntyy siitä, että polvinivelen ulkoreunalla menee iso jännekimppu, joka saattaa hangata luunappiin polvinivelen ulkreunan pinnalla. Alue tulehtuu ja kipuilee joskus erittäinkin voimakkaasti. Eli lenkki saattaa loppua kivun takia kesken. Jotkut saavat apua vaivaan foam rollerin avulla; toiset taas pitkäkestoisen venyttelyn avulla. Tärkeää on kuitenkin selvittää syy hyvän fysioterapeutin vastaanotolla. Ainakaan Helsingissä alaraajaproblematiikkaan erikoistuneista fysioterapeuteista ei ole pulaa.

Itse jännekimppu lähtee pakaralihasten tietämiltä ja kulkee pitkin reiden ulkopintaa ylittäen polvinivelen nivelnastan kohdalla. Juuri nivelnasta on se osa polvea, joka koukistus- tai ojennusliikkeessä usein aiheuttaa hankauksen.

Miten välttää?

Riippuen lähteestä juoksijan polven syntymisen syitä on useita. Tyypillisesti oireilu alkaa pidemmän treenirupeaman päätteeksi tai, jos juoksukengät vaihdetaan selkeästi toimintamekaniikaltaan edellisistä eroavaan malliin. Myös ylipronaatio eli ”lättäjalkaisuus” altistaa juoksijan polvelle. Jos kärsit vaivasta toistuvasti, niin suosittelen selvittämään lihastasapainon tilanteen, sekä käymään vaikkapa jollakin Helsingin urheiluklinikoista juoksuanalyysissä. Kun juoksu kuvataan ja analysoidaan jälkikäteen, sekä siihen lisätään lihastasapainokartoitus on ammattilaisella paljon evidenssiä johtopäätöksen tekoa varten. Sinä itse olet se aktiivinen toimija, joka sitten lopulta mahdollistaa tuloksekkaan harjoittelun ja kuntoutusohjelman toteuttamisen.

Syvällisempää tietoa aiheesta ja muutamia treeni- sekä venytysvinkkejä saat täältä!

juoksijan polvi - Innosta personal trainer